Midjan i centrum

Trots min antipati för de hög skurna jeansen har jag en passion för klänningar som understryker midjan, eftersom de markerar en av de mest kvinnliga (och minst banala...) kroppsdelarna och får vilken figur som helst att se mer förförisk ut. Jag har en typisk timglaskropp: breda höfter, breda axlar, supersmal midja. Det är inte lätt att hitta klänningar som passar och jeans ska vi inte ens prata om. Kunde jag få leva i en annan tidsperiod skulle jag välja 1700-talet med dess snäva korsetter, dess stora krinoliner och dess högtidliga elegans:




Under början av 1900-talet försvann korsetten ur modet tack vare designers som Paul Poiret och Coco Chanel som ansåg den vara gammalmodig och okvinnlig, då den lämnade väl lite frihet åt kroppen. Den markerade midjan försvann helt fram till 1947 och en revolution i modevärlden: Christian Diors kollektion New Look förändrade kvinnors sätt att klä sig med den snäva midjans återkomst:




Idag (eller nästan idag...2004) kom midjan tillbaka starkare än någonsin tack vare den geniala franska designern Roland Mouret och hans Galaxy dress:



Klänningen, en kändisfavorit så fort den visats på catwalken, introducerade en av dagens viktigaste accessoartrender: skärpet i midjan.




Denna voluminösa kreation på dagens största (enligt mig då..) modeikon, Victoria Beckham, framhäver en linje som vi alla har fått av naturen, några mer och andra mindre.

Under åren har skärpet blivit större...




...och mindre....





...men det har alltid stannat på midjan!




Själv drömmer jag om en brudklänning baserad på New Look...tight korsett, vid kjol, chiffong och organza i silke...





Kommentarer
Postat av: Veronica

Tack! Och tack för rundturen i historien om midjor och skärp!! :D Kram!

2008-12-16 @ 13:11:15
URL: http://meandmycloset.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

jag tycker att det är jättevackert att markera midjan.

och klänningarna från 1700-talet var som drömmar! men antagligen riktigt svåra att andas i

2008-12-16 @ 15:10:19
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag håller helt med dig om midje-tänkandet. Älskar det på klännigar, hatar det på jeans! :)

Roland Mouret klänningarna är nog en av de saker jag skulle köpa allra först om jag hade den plånboken.



Ser att du bor i Italien, ska du fira jul därnere då? Hur ser en italiensk jul ut?

Kram Mia

2008-12-16 @ 19:11:03
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: delinda

fint att markera midjan, I like =) hellre med klänning en jeans

2008-12-16 @ 20:37:38
URL: http://www.delinda.se
Postat av: Lisa

Älskar Victoria Beckhams svarta klänning!

2008-12-17 @ 20:34:21
URL: http://parislisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0