Nu räcker det. (varning bilder)

I min blogg tar jag ofta upp trender som jag tycker är kul, annorlunda eller intressanta för ett visst uttryck som är väldigt "just nu", eller som tilltalar min personlighet och min stil. Men ibland måste jag skriva om trender som jag absolut INTE tycker att NÅGON ska följa. Som päls.

För att detta "mode" ska komma till torteras och mördas tusentals djur varje år på världens alla pälsfarmer. Dessa djur lever hårt stressade liv, ofta instängda i ångestframkallande små burar och tvångsmatade med kemikalier som ska göra pälsen längre och mjukare. Honorna används som "fortplantningsmaskiner".
Djuren dödas med följande metoder: elchocker till hjärnan genom munnen, dödliga injektioner och gasning. Och detta är bara de som har "turen" att ens bli dödade: många sälungar flås levande.

Jag tycker att detta "mode" måste totalvägras tills det helt förskjuts ur samhället. Detta innebär inte bara vägra att bära päls men även skicka protestbrev och tala om i butiker att vi inte tänker handla där längre för att de marknadsför päls. Framför allt måste vi ägna oss åt att sprida budskapet: det finns fortfarande personer som inte vet om hur grym pälsindustrin är.

Vi måste dock minnas att aggressivitet inte leder någonstans. Att attackera pälsbärare leder bara till hat och oföstånd. Pälsbärande "djurvänner" använder sig ofta av dessa förklaringar:

* "Men det är vintage, alltså är det redan dött"
Att bära päls spär på trenden och ökar på dess spridning. Detta leder till "behovet" att döda fler djur.

* "Men de som producerar päls påstår att djuren har ett harmoniskt liv."
Tro inte på dem. Pälsföretaget Saga försökte muta designelever  till att använda deras material i sina kollektioner mot löften att betala produktionen. I Sverige har vi lagar mot pälsfarmer, det finns det en anledning till.

* "Men det är djur som används till annat också"
Som vadå? När åt du mink senast?

* "Men att bära päls är lika "hemskt" som att äta kött"
Jag svarar: därför är jag vegetarian. Men det är inte helt sant: även om köttindustrin också har sina grymheter (mycket mindre så än pälsindustrin dock) så är kött en matvara, medan päls är en lyx, totalt onödig för vår överlevnad och vår hälsa.

Mitt mål är att komma så långt inom modejournalism att jag har makt att påverka och ändra vissa saker. Detta står högst upp på listan.



Skäms, Sharon Stone.





Det är inte värt det.

Kommentarer
Postat av: Celine :)

håller med

2009-11-17 @ 15:26:42
URL: http://celine.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0