Sluta banta!

Nu får det faktiskt räcka.

Här i Italien är 90% av den kvinnliga befolkningen besatt av allt som har med utseendet att göra, från dieter till plastikkirurgi. Efter några år här är jag vad vid att tidningarna skriver om Botox-tips varje månad, men att komma hem till Sverige känns alltid som en frisk fläkt. Där råder "älska dig själv" - tanken. Iallafall fram till nu.

Några av de bloggare jag har följt ett tag (nämner inga namn...) har inte bara gett sig in på bantningstips, men även börjat hänge sig åt väldigt ohälsosamma beteenden som att följa extrema dieter och hylla det smala idealet. Detta oroar mig med tanke på att många tonårstjejer läser dessa bloggar. Trodde ju att Sverige var på väg åt rätt håll, bort från smalhetsen.

Att leva sunt är en grundförutsättning för att vara vacker (personer som Kate Moss till trots). Att leva sunt innebär även att äta rätt och träna. Men att leva sunt innebär även att INTE banta, då bantning inte bara begränsar kroppens vitamin- och näringsämnesintag och berövar kroppen vitala ämnen, men även gör ämnesomsättningen långsammare, med vilket resultat? Jo, att man får lättare att gå upp i vikt igen.

Det som jag tycker är helt fel i det som vissa personer skriver i sina bloggar är att smal-idealet är ett slags "universalbild" på vad skönhet är. Nej, alla vill inte vara smala. Nej, alla strävar inte efter att bära storlek noll. Nej, alla är inte intresserade av att banta.

Efter många år av ätstörningar kan jag äntligen säga att jag är helt nöjd med min kropp. Jag tränar två-tre gånger i veckan och försöker äta nyttigt, men vräker även i mig choklad och pommes frites. Och jag är absolut inte intresserad av att bli smalare.

För första gången börjar jag hålla med bloggare som jag tidigare inte haft så mycket gemensamt med, för att de försvarar vår rätt att älska oss själva och ge spink-idealet en spark i dess beniga häck! Visst är det fint att vara smal, men bara om man är det av naturen - se på Keira Knightley till exempel. Att hetsa sin kropp till att bli något den inte är däremot, det är det som lägger grunden för sjukdom. Sen att mat ska vara något man "unnar sig", något man ska begränsa, något man ska säga nej till, är inte sunt tänkande. Och det är sorgligt att ett tankesätt som vanligtvis brukar vara förpassat till pro ana-bloggar (tragiska i sig...) nu börjar ta sig ut bland de figurer som har påverkan på unga människor. Nu pratar jag inte bara om kvinnliga bloggare, utan även om killar som postar inlägg om sina dietframsteg. Vart är vi på väg egentligen?

Lärde vi oss inget av modeller som Luisel och Eliana Ramos och Ana Carolina Reston, som nästan bokstavligen dött på catwalken på grund av anorexia? Finns det inte tillräckligt med tjejer (och killar) som lider av omöjliga ideal? Och till sist - vad är det som är så obeskrivligt snyggt med att vara så smal som möjligt?





Vila i frid, Ana Carolina





Det nya millenniets skönhetsideal - kurviga och sexiga Scarlett Johansson





Kommentarer
Postat av: sofie

så sant! jag håller fullständigt med! :) love the skin you're in!!! :D älsk

2009-01-19 @ 23:26:46
URL: http://makeaphoto.blogg.se/
Postat av: ranna

Tackar...Ja har oxa fatt nog av detta ideal (att vara sa smal som mojligt)och det acklar mig att bloggare uppmuntrar deras lasare att banta..USCH! Nej ja sager att nu ar det dags att saga NEJ TILL OHALSOSAMMA BANTNINGSMETODER!!! En viss bloggare forsoker dessutom pasta att hans personliga tranare tycker hans diet ar jatte bra for da blir man av med underhudsfett da kan ja saga (med sakerhet) att det ar skitsnack!! Finns ingen normal Personlig Tranare som skulle halla med detta, om hans gor det sa borde han fa sparken snarast...Nej nu blir ja bara upprord igen men tackar for att du tar upp detta pa din blogg..fler o fler borjar skriva om detta problem o det gladjer mig...KRAMIS!!! Ps I love Scarlett Johanssons kropp o Kate Winslet..nu e d deras tid att regera o inte jakla size 0 girls!!

2009-01-20 @ 02:08:31
URL: http://liveloveandthrive.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag kan inte annat än att hålla med dig och det är ju inte svårt att se vem av tjejerna på bilderna ovan man helst skulle vilja likna. Härligt att det finns förebilder som vackra Scarlett.



Det är så fruktansvärt sorgligt att se att det ser likadant ut nu som när jag själv var tonåring ute i världen. Man tror på något naivt sätt att saker och ting blivit bättre bara för att man själv börjar närma sig 30 och inte längre strävar efter anorexi utan efter sundhet och glädje men ack så fel jag tog. Debatten som blossat upp i Sverige är befogad. Grr, jag blir så förbannad att jag har svårt att ge mig in i den överhuvudtaget men alla röster mot idiotisk självsvält behövs! Tack för ett bra inlägg.



Kram Emelie

2009-01-20 @ 08:10:18
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Mia

Håller med om vartenda ord. Som du kanske sett har jag kommenterat samma sak. Det är viktigt att vi sluter upp och visar att vi inte vill ha det så.

Självklart vill vi alla känna oss vackra och övervikt är defintivt inget att sträva efter eftersom det är farligt för hälsan men det får ju finnas viss realism. Man måste också komma ihåg att vi alla kan inte se likadana ut.



Nej, nu babblar jag på..Men tack för ett jättebra inlägg!



kram Mia

2009-01-20 @ 16:25:43
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jättebra inlägg! Haller helt med dig. När ska den här hemska stressen pa tjejer försvinna? Varför kan vi inte bara fa ha ettt sunt ideal?



Kram Lisa

2009-01-20 @ 23:07:48
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack, vad glad jag blir! :) Jattefin blogg du med, nu har jag nagot nytt att lasa hehe...



Haller med precis om det har med pro ana, jag ar sjalv fd anorektiker och det gor mig sa upprord nar manniskor som inte kan ett skit sitter och propagerar for det.



Inte ens nar jag var sjuk skulle jag tyckt en san manniska var vettig. Sorgligt, men det har i alla fall vackt en allman avsky, hoppas folk far nog av anorektiska ideal snart.

2009-01-27 @ 00:28:52
URL: http://hollywoodresan.blogg.se/
Postat av: Mara A

Usch vad hemskt, stackars killar å tjejer som lider av idiotiska ideal :-(

2010-10-18 @ 17:38:00
URL: http://www.alien-doll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0