Ni måste se den!!!!!

För exakt en vecka sedan såg jag en av de absolut mest fantastiska filmer som någonsin gjorts: Slumdog Millionaire av Danny Boyle. Efter att filmen vunnit åtta Oscarsstatyetter, bland annat bästa film ( även bästa regi, foto, klipp, sång, musik, ljudmix och bästa manus från förlaga), var jag extremt nyfiken på att se den, så jag släpade med mig en något motvillig pojkvän till en biograf i Milano. Några timmar senare hade jag gråtit, skrattat och blivit mer berörd än vad jag kan minnas på ett bra tag. Filmen rörde vid mitt hjärta och gav mig det perspektiv som behövs för att kunna gå vidare i svåra ögonblick och tro på att det man drömmer om kan faktiskt hända.









Även om vissa delar av filmen är väldigt hårda och man har svårt för att fortsätta titta så tycker jag att absolut ALLA ska se den! Inte minst för att regissören Danny Boyle har använt en del av intäkterna till att bygga nya hem till sina barnskådespelares familjer samt ordnat med transport till och från skolan för dem tills de fyller 16 år.

Jag måste säga att det här är den enda film under de senaste åren som verkligen är VÄRD alla priser den vunnit då den inte bara har ett fantastiskt manus, otroligt rörande skådespeleri ( bland andra från huvudrollsinnehavarna Dev Patel och Frieda Pinto och samtliga barnskådespelare), bra klipp, regi och foto, men även lyckas berätta en historia på ett genuint och ärligt sätt. Det fiskas inte efter tårar, ändå kommer tårarna, jag lovar (okej jag är ju en hyperkänslig lipsill, men blir man inte berörd av den här filmen så är det någotallvarligt fel på en). Personporträtten är träffsäkra och historien är samtidigt känslosam och chockande, tragisk och hoppfull. Man känner sig upprymd, rörd och glad när man lämnar biografen. Det är precis den känslan jag vill ha när jag sett en riktigt, riktigt bra film.















Lova mig nu att ni duktigt går iväg och ser den. Lovar ni? Allihopa? Du där i hörnet också? Bra.

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

har varit nyfiken på filmen sen jag såg den vinna massa oscars =)



ja min kille är skitgullig ibland =)

2009-03-06 @ 16:56:51
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

har velat se den länge och nu fick du mig verkligen motiverad till det hihi

2009-03-06 @ 19:03:26
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: zavage

har nu faktiskt laddat ner den, på ryska så klart!

ska kolla på den nu, kanske idag... har också hört att den är bra!



tack för kommentaren vännen, japp, nu gäller det, IGEN! :)

2009-03-06 @ 21:18:24
URL: http://zavage.blogg.se/
Postat av: delinda

ska se den med darlingen =) kram

2009-03-06 @ 23:28:28
URL: http://www.delinda.se
Postat av: sofie

:D har hört och sett en massa om den men nu vill jag se den!! :D får ta och dra iväg till en biograf så fort jag bara kan :D puss

2009-03-08 @ 20:48:42
URL: http://makeaphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0