Den vill jag inte missa

Läste i brittiska Glamour att en dokumentärfilm om amerikanska Vogues berömda chefredaktör Anna Wintour är på väg mot våra biografer. The September Issue följer skapandet av septembernumret av Vogue, det mest inflytelserika numret av världens mest glamourösa modetidning.

Då modetidningsredaktioner verkar vara en alltmer populär drömarbetsplats (och jag som ville bli moderedaktör typ fem år innan random bloggare, 13-åringar och wannabes ville bli det) tror jag att porträttet av Wintour i filmen kommer att både förstärka och krossa bilden av Vogue-redaktionen som ett modeparadis för berömmelsehungriga fashionistas. Wintour är känd för sin grymhet mot sina medarbetare, men även för sitt expertöga vad gäller trender. Hon har aldrig varit en av mina personliga favoriter, varken som moderedaktör (dagens smala skönhetsideal kommer delvis från Wintours skarpa diktatorshjärna) eller stilmässigt  (med sina vulgära jättepälsar såg Wintour ut som en 50-åring långt innan hon faktiskt nådde den aktningsvärda åldern 50...inte glamouröst, tacky!), men jag måste medge att hon är en ikon i modevärlden och att det ligger en enorm expertis bakom hennes självklara pondus. Ska bli intressant att se filmen!


Kommentarer
Postat av: Mia

ja, jag bloggade om den för ca ett halvår sen i samband med att den vann på sundance filmfestial. går upp 4 sept här i Sverige, jag kommer också vara bänkad. Inte för att jag är ett modefreak men journalism är ju lite min bana och ur ett kvinnopersp tycker jag Wintour är en förebild. Hon har en maktposition som är få kvinnor förunnat, ska bli intressant att lära sig mer och inspireras av henne.



stor kram

M

2009-08-04 @ 15:50:30
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0