Skönhetstävlingar: för eller emot?

Läste ett intressant inlägg på bloggen Massa snack skrivet av en polack (http://dianap.blogg.se) om Fröken Sverige, Miss Universum och skönhetstävlingar i största allmänhet och blev inspirerad till att säga vad jag tycker!

"Så trött på feminister som förstör för vackra kvinnor", skriver bloggaren Diana. "Va fan, låt kvinnorna visa upp sig i bikini om de så vill. Framför en massa publik och domare. Vem är vi att döma?"

Jag håller både med Diana och inte (mest inte, som ni snart kommer att se...) i och med att jag jättegärna skulle tittat på Miss Universumtävlingen själv och tyckt att det var jättekul att kolla. Jag skulle kommit med kommentarer om vem jag tyckte var snygg eller inte och kollat in aftonklänningarna.

Som liten älskade jag skönhetstävlingar. Jag satt uppe sent för att se Miss Universum och spelade in alla tävlingar på videoband. 9-åriga Saschas största dröm var att bli Miss Universum (inte speciellt uppnåeligt då jag som liten mest liknade Ugly Betty till utseendet) och jag övade framför spegeln på både vinnarleende och modellhållning, illa matchat med mina runda glasögon och frissiga hår i flätor...

När jag var 13 blev en afrikansk tjej Miss Universum. Nu kan jag tycka att hon såg speciell ut, men som 13-åring blev jag inte övertygad. Då tänkte jag, vad är det som gör henne till världens vackraste? Att 12 "jurymedlemmar" valde henne? Men jag håller inte med. Och håller inte jag med så finns det ju andra som inte håller med. Så då är hon ju inte världens vackraste. Vilka är egentligen kriterierna för vem som är vacker och vem som inte är det? Vem bestämmer hur världens vackraste kvinna ser ut? Och varför är det alltid, alltid kvinnor som bedöms? Mr Universum finns ju, men är mest en bodybuildertävling, med mycket mindre snack, PR och hype omkring sig.

En tävling som Miss Universum sätter grunderna för vad som är vackert genom att förespråka ett ideal. Jag undrar då vad som ger dessa "domare" kraften att påstå att ett sorts utseende är vackrare än ett annat? Hur ska småflickor som är lite mulliga och/eller glasögonprydda känna sig när de ser silikonbystade och supermagra kvinnor målas ut som vackra på TV? En 15-åring kanske inte har livserfarenheten att se detta för vad det är - ett PR-event som egentligen har väldigt lite med skönhet att göra, i och med att skönhet är SUBJEKTIVT. Beauty is in the eye of the beholder.

Jag tycker egentligen inte att skönhetstävlingar är "hemska"  eller "kvinnoförnedrande", men jag kan ifrågasätta kvinnobilden de framhäver. I Italien finns inte ens aftonklänningsmomentet - deltagarna har bikini på sig hela tävlingen igenom, bredvid den kostymklädde 50-årige programledaren som ofta kommer med erotiska kommentarer anspelande på tjejernas kroppar. Många av de här flickorna är dessutom bara 17-18 år gamla. Medan Fröken Sverige kom med frågor som "vad innebär kvinnlighet för dig?"  fick Miss Italia-kandidaterna läsa upp ordramsor och göra små improviserade danser framför kameran (nämnde jag att de var i bikini hela tiden?) med ett påklistrat leende.

Det som stör mig är att organisatörerna är alltför snabba med att påstå att "detta är inte en modelltävling" och "vi fokuserar på inre skönhet". Ändå är aldrig en överviktig, kortväxt, glasögon- eller tandställningsbesmyckad flicka med. "Mångfald" betyder snarare en blond, en brunett, en asiatisk, en mörkhyad - men alla är de 1.75, pinnsmala och...deprimerande likadana.

Den dag jag ser en skönhetstävling med alla slags storlekar, färger, former och bedömning baserad på annat än kroppar, då blir jag lika frälst som när jag var liten. Kanske ska jag ta och organisera en själv? Nån som vill hjälpa till?





Ryska Ksenia Sukhinova som vann Miss World 2008. Rysligt vacker.

Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

ja förra veckan var det åska, fy satan alltså! alltid så extrema åskväder. men nu är det fint även i milano igen =) 34 grader och sol hade dem idag



ruskigt bra inlägg!

först: ja åh vad hon är vacker! michele håller inte med men han har konstig smak, gillar ju mig haha



andra: håller med om att jag inte gillar hur en jury kan bestämma vad som är vackert och inte, just för att vi alla tycker olika. ett mångfald av kroppar i programmet skulle nog kunna få det att bli än mer populärt tror jag =)

2009-06-29 @ 20:42:05
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Bea

Hoppas att du får en bra dag :D

2009-06-30 @ 00:27:52
URL: http://beatricebrorsson.blogg.se/
Postat av: Cleo Khaldi Iles

Jag håller med dig och inte....att en rund ,finnig tjej mer glasögon inte blir miss universum är logisk,visst smaken är som baken men dom flesta har en viss definiton av vad som är vackert,precis som att en porche alltid ses som vackrare än en opel kadet...eller stora starka ek trä möblar är vackrare än en vitt plast bord...det är bara så,tjejer som är mindre ''vackra'' har säkert andra talanger.

Alla kan inte vara bra på att simma eller måla (visst kan alla lära sig detta ,men för att bli en riktigt bra målare måste man faktist ha talang ) och det har man eller så har man inte det ,precis som skönhet...om alla bara kunde inse detta,tycker jag att tjejerna visst få visa up det vackra dom har!

Och att gamla gubbar dreglar över dom och kommentera (som det precis som du sa finns många av på italiens tv)är äckligt ja ,,men igen definitionen av vacker är det samma i alla vuxna åldrar..detta är naturligt (ung och vacker betyder att man kan få många fina starka barn) alltså är detta helt naturligt.bCI Cleo

2009-06-30 @ 07:14:52
Postat av: delinda

ska vi starta en tillsammans alla modebloggers ;) kram

2009-06-30 @ 09:40:21
URL: http://www.delinda.se
Postat av: Sharona

Intressant inlägg!!! :)

2010-05-04 @ 00:34:23
URL: http://sharonas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0