Mode och futurism

Under 1900-talet har mode och konst varit nära besläktade. Mode har inspirerats av konstens uttryck, speciellt under vissa tidsepoker som futurismen under 1960-talet då designers som Paco Rabanne, Pierre Cardin och André Courreges influerades av konstnärer som Magritte och Mondrian.

Från februari till maj pågår det en utställning på Palazzo Reale i Milano (där min pojkvän jobbar) som visar italienska futuristiska konstnärer:



Fortunato Depero





Benedetta Cappa Marinetti






Umberto Boccioni





Ljusinstallation inspirerad av Giacomo Balla



....vilket fick mig att tänka på en av de italienska designers jag gillar bäst, Sonia Fortuna som kommer från min "adoptiv-hemstad" Florens och som inför förra säsongen presenterade en Mondrian-inspirerad kollektion:











Kommentarer
Postat av: zavage

hon va ju skitbra!

gillar första bilden med klänningen och hatten...läckert!

2009-03-15 @ 17:04:58
URL: http://zavage.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

konst & mode ar som gjort for varandra =)

2009-03-15 @ 17:20:50
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0