Sascha skriver uppsats

Just nu är det meningen att jag ska jobba på mitt examensarbete för min utbildning. Medan jag letar lägenhet i Stockholm (en snudd på omöjlig uppgift) bor jag plus italiensk pojkvän i min pappas gamla villa som håller på att renoveras. En dag med riktigt ambitiöst uppsatsskrivande ser ut så här:

08:30 Vaknar av att pappas dalmatiner skäller som om tredje världskriget vore på väg. Hoppar yrvaket ur sängen. Vad är det som händer? Inbrott? Tjuvar? En yxmördare? Nejdå, det var bara grannens nioåring som sprang förbi på väg till skolan.

09:00 Slökollar på How I met your mother i sängen, masar mig sedan upp för att påbörja dagens skrivande. Möts av en rufsig pojkvän som tjatar om att vi ska träna tillsammans, "snällasnälla". Okej då. Magmuskler får man ju aldrig för mycket av.

09:30 Stapplar in i duschen bara för att upptäcka att varmvattnet mystiskt saknas. Huttrar mig igenom en iskall dusch och känner förra veckans influensa sakta komma krypande tillbaka. Häller i mig en dubbel espresso och äter två extremt kaloririka ryska bakverk till frukost. Examensarbete kräver ju energi.

10:20 Min klantsambo har tappat en kontaktlins i badrumsgolvet och lyckas inte hitta den. Eftersom Davids svenska fortfarande är på "hej-hur-mår-du" - nivå måste jag följa med som översättningshjälp till Synoptik på Drottninggatan för ett nödpar nya linser. Vi bor tyvärr i den gudsförgätna hålan Tumba så det tar cirka ett år med pendeltåg att komma iväg i stort sett vart som helst. Filar på nya och intressanta vinklar till tredje kapitlet i min uppsats i huvudet medan David sitter och småsover på tåget.

14:00 Tillbaka i Tumba efter optikerbesöket. Jag har upptäckt att jag enbart har två vänsterlinser kvar och ingen högerlins, så halva den här månadens studiemedel går åt till linser till mig och David. Slänger ihop en tallrik fusilli med tomatsås och tonfisk (idag igen) innan jag ger mig av mot min mammas internetförsedda hus som ligger fem minuter ifrån oss (mina föräldrar är separerade men bor fem minuter ifrån varandra. Long story).

14:15 Sådär. Nu ska jag skriva.

14:18 Måste bara kolla lägenheter på Blocket först.

14:20 9500 spänn för 31 kvadrat i Skarpnäck?? Folk är ju inte kloka.

15:30 Jag måste börja skriva nu.

16:00 Kollar Facebook och finner att en gammal klasskompis har skickat ett "vem är du i Sex and the City" - test till mig. Trots att jag redan gjort runt 100 liknande test och därför vid det här laget borde vara bergsäker på att jag är Carrie klickar jag på "Acceptera"-knappen.

16:07 You are Carrie Bradshaw.

16:10 Måste VERKLIGEN skriva nu.

16:15 Min pappa ringer och frågar om vi kanske kan gå ut med hunden idag eftersom han inte hinner.

17:00 Tillbaka framför datorn efter en livsfarlig hundpromenad där dalmatinskrället nästan bet ihjäl en oskyldig joggande tant och kissade i grannens rabatt.

17:20 Min syster Elisabeth, 18 år, vrålar "är du klar med internet än? Jag måste göra LÄXOOOR!" (hela familjen slåss vid det här laget om mammas mobila Tele2-modem som är segare än segast)

18:00 David undrar om jag kan ladda ner bakgrunden till elgitarristen Steve Vais version av Beethovens femte symfoni eftersom han vill lära sig den för att söka till Talang 2010 som gitarrist.

18:30 Konstaterar att samtliga Steve Vai-låtar finns på Guitarbackingtracks.com. Alla utom Beethoven-covern.

18:45 Tre månadshyror i förskott?? Folk som hyr ut lägenheter är fortfarande galna.

19:00 Min andra syster, Sofie 17 år, kommer instapplandes hem på sina skyhöga klackar som gör henne typ en meter längre än jag. Hon och pojkvännen har bråkat och hon behöver AKUT råd.

19:30 Kommer överens om att Sofie ska ringa sin pojkvän exakt klockan 19:45.

19:45. Sofie och pojkvännen är sams igen.

20:00 Mamma ropar att maten är klar. Vi äter framför tv:n. David muttrar att min förkärlek för Idol-Eddie enbart är baserad på det faktum att han är typ det snyggaste i svensk tv. Inte sant. Inte alls sant. Han sjunger ju bra också...eller nåt.

21:00 Jag bänkar mig framför datorn igen, bara för att upptäcka att internet har pajat. Hinner skriva typ tre rader.

21:30 Jag och David travar hem igen för att krypa upp i soffan och titta på typ tio Vänner-avsnitt på raken. Inget examensarbete idag heller. Nähäpp. Imorgon är en annan dag.






Kommentarer
Postat av: Ranna

oj oj oj....procrastination here and I knw the feeling!!! Lycka till m allt o krya på dig..puss

2009-10-10 @ 22:56:11
URL: http://liveloveandthrive.blogspot.com
Postat av: Lisa

Oj oj, later inte lätt det där! Och dessutom i Tumba ;) (du minns väl att jag gick i gymnasiet där?).



Snart har ni er egna lägenhet! Härligt!



Kram Lisa

2009-10-11 @ 21:09:23
URL: http://parislisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0