Vad är meningen?

Ibland oroar jag mig för människosläktet.

Då jag följde dokusåpan Making The Band på MTV (älskar sång- och dansprogram...Idol, Talang, America's Best Dance Crew, Girlicious...jag kollar på allt, bara det sjungs och dansas!) blev jag positivt överraskad av den unga sångerskan Aubrey O'Day:



Snygg, begåvad och karismatisk blev Aubrey naturligtvis invald i popgruppen Danity Kane för sina sång- och danstalanger. Hon blev snabbt gruppens stjärna, men som det ofta går med dessa grupper så splittrades Danity Kane.

Och vad hände med Aubrey?

Det här:





Om vi bara för en sekund glömmer mitt hat för Playboy och allt som har att göra med det (som den där satans kaninen), så kan vi bara konstatera transformationen från girl next door (med perfekta magmuskler, men ändå) till en superblonderad, silikonbröstad, orange Barbiedocka, exakt likadan som tusentals andra Californientjejer som svassar runt i Hollywood med förhoppningen om en karriär. Tilläggas bör att bakom det fejkblonda håret finns faktiskt en hjärna (om än på semester): Aubrey har spelat teater på Broadway och startat en egen välgörenhet för HIV-drabbade barn.

Jag vill inte kritisera unga tjejer som väljer att vika ut sig. Alla har sin egen väg och sina egna val. Men jag undrar bara hur det kommer sig att alla - ALLA - unga tjejer som provar sig på en Hollywoodkarriär förr eller senare fastnar i bimbofällan. Från Ashlee Simpson till Heidi Montag, man kan inte slå på MTV utan att mötas av den glada åsynen av åtminstone ett silikonmonster. Är detta vår enda bild av skönhet? Blonderat hår, jättetuttar, orange brun utan sol, inexisterande kläder och en blick som säger "ligg med mig"? Vad sänder det för meddelande till unga tjejer som drömmer om en karriär inom sång, dans eller film?

Idag är Aubrey lesbisk (kärlek eller bara teater?). Hon jobbar på sitt första soloalbum och, quelle surprise, på en egen realityserie. Jag hoppas bara hon återfinner sig själv nånstans på vägen.




Snygg? Absolut. Äkta? Inte längre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0