Lev livet med elegans!

Imorse bläddrade jag lite i den vackra boken Fashionista av Martina Bonnier (rekommenderas!) där Martina, en av Sveriges absolut bästa modejournalister enligt mig, beskriver sin passion för mode. I dagens kapitel, underkläder, beskrev hon sin lingeriegarderob där bh och trosor ligger ihopvikta i matchande set i linnekorgar med sidenband runt varje set. Inspirerande. Genast begav jag mig till min goodie drawer och organiserade om allt tills min underklädeslåda påminde mig om min tid som butikssäljare i en italiensk underklädesaffär. Och visst blev det roligare och mer njutningsfullt att klä på mig på morgonen.

Detta fick mig att tänka på hur grå och tråkig vi ibland gör vår tillvaro. Vi rusar igenom livet i gamla urtvättade trosor, dricker vattnigt bryggkaffe, går och handlar i mysbyxor och käkar överkokta makaroner för att vi inte "orkar bry oss". Men tänk efter, blir livet inte lite festligare om du sätter en guldkant på alla de där trista, ordinära vardagssysslorna?

Ge din vardag en glamourfix med dessa enkla tips (nu lät jag som jag gör i mina tipsartiklar på Cosmopolitans hemsida hihihihi)

* Inred ditt hem så att det passar din personlighet. I minsta detalj. I'm talking fina vattenglas, söta servetter, fina ljusstakar och inramade foton av ögonblick då du var lycklig. Ditt hem ska vara en fin plats att komma hem till!

* Piffa till dig även på vardagar. Igår satt jag hemma och skrev hela dagen, osminkad och i mysdress. Men det var en söt, röd velourmysdress som jag kände mig hur fin som helst i! Och jag hade använt en brun utan solservett till ansiktet så jag kände mig fin och fräsch utan smink.

* Är du tjej som "älskar mode, är galen i kläder"? I bet you are. Varför ligger det då en hög ostruken tvätt på ditt sovrumsgolv? Förtjänar inte alla dina shoppingfynd respekt? Representerar de inte minnen och upplevelser för dig? Vik ihop dem då. Och stryk ska de ha (strykjärn alltså).

* Gör ett hemmaspa av ditt badrum! Går du in på närmaste Åhléns, Kicks, Body Shop eller H&M finns det ju en uppsjö av härliga produkter som chokladdoftande badskum, jordubbsmask för ansiktet, hårinpackning med silke, ecc... och allt är supertjejigt gulliga förpackningar. Varje dusch förvandlas till en lyxig skönhetsbehandling.

* Investera i en italiensk kaffekokare (finns på Åhléns av märket Bialetti, ser ut som en liten grå metallkanna) och lyxa till frukosten med riktig espresso eller cappuccino (beväpna dig då med mjölk och en cappuccinovisp). Eller så går du helt enkelt till Espresso House innan jobbet/skolan. Du kommer aldrig mer att se åt blaskigt maskinkaffe, jag lovar.

* Ha blommor hemma. När de börjar dö så torkar du dem och hänger upp dem på väggarna för en romantisk touch.


Lev ditt liv med lite mer stil så ska du se att även de små vardagliga grejerna blir roligare och känns lyxigare. Och det är du ju värd, eller hur?

Har ni andra idéer om hur man kan göra livet lite glammigare så kommentera gärna!






...fast allt har ju faktiskt en gräns. Jag kommer till exempel aldrig att stryka mina lakan!

Kommentarer
Postat av: maria

svar: det är jättemysigt med snö!! dock har det börjat regna nu istället..så får se när snön gör en come back ;) och tack så himla mycket! Vad snäll du är!

2009-11-05 @ 18:46:34
URL: http://mariadaos.blogg.se/
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

åh typiskt!

jag har stort intresse i photoshop så lyssanr absolut =)



åh så härligt inlägg med bra tips!

2009-11-05 @ 19:38:06
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Milena

åh gumman jag är så stolt över dig,du har blivit ännu grymmare på att skriva! Roligt och underhållande! Och till alla gråa tråkmåsara därute,ta till er av den här inlägget av den klokt glamourösa kvinnan! Men du... Jag stryker alltid mina sängkläder! Sant!

2009-11-07 @ 15:02:55
Postat av: Sascha

Milena: taaaaaaack! va söt du är!!!!! Men det är bra, stryk på du...det är nog mest att jag inte orkar!

2009-11-07 @ 15:19:19
URL: http://misswrite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0