Hur naturlig är den naturliga kvinnan?

Nu när jag jobbar på mitt examensarbete om skönhetsideal uppstår många intressanta tankar och reflektioner om skönhet, kroppsideal och hur vi kvinnor egentligen tänker kring våra utseenden. Ett problem jag nyligen stött på är det som rör Den Naturliga Kvinnan.

Ni vet de där reportagen i tjejtidningar av stilen "Vad män föredrar" där någon stackare blir intervjuad på gatan och hasplar ur sig de typiska klichéerna som "jag gillar naturliga tjejer"? Jag skulle vilja veta vem den där naturliga tjejen är. Hur klär hon sig? Tränar hon? Vad gör hon med håret? Nöjer hon sig med att gå och handla osminkad eller visar hon sig au naturel även på pojkvännens släktträff? Och framför allt, var går gränsen för hennes påstådda naturlighet?

Ofta (för att inte säga alltid) menas det med "naturlig kvinna" en tjej som ser vacker ut utan att anstränga sig nämnvärt: perfekt hy utan smink, len och hårfri kropp och ett svall taget ur en Panténe-reklam, allt detta utan att röra ett finger (än mindre en rakhyvel). Synd bara att killarna inte riktigt verkar fatta den mängd tid och kraft som går åt för att skapa detta "naturliga" utseende: träning (för en naturligt fast kropp), bantning (för en slank figur "av naturen"), rakning ("hår? jag? aldrig!"), ansiktsbehandlingar (tro inte att den lena huden är en gåva från mamma och pappa), ecc ecc. Den "naturliga kvinnan" är en (onaturligt) perfekt varelse, inte genomsnittstjejen med stubb på benen, finnar och bad hair days. Och vem kan egentligen klandra killarna om de fantiserar om en overklig drömtjej? Allt jag ber om är att sluta kalla henne "naturlig", för det är det sista hon är.

Jag har aldrig dolt faktumet att jag är långt ifrån en "naturlig kvinna": jag går aldrig utanför dörren osminkad, jag skulle aldrig lämna hemmet i mjukisbyxor om det inte vore för att gå och jogga och jag är manisk vad gäller hårborttagning. Och jag skulle faktiskt fortsätta med det även om det blev högsta mode att vara naturlig på riktigt. Men något får mig att tvivla starkt på att den verkligt naturliga kvinnan någonsin kommer att träda ut i dagsljuset och vi kommer att traska omkring på stan blekfeta och håriga.

Jag minns när jag var ung (och dum?) och vaknade innan min kille för att sminka om mig så att han aldrig såg mig utan smink. Och jag skrattar åt det. Min nuvarande pojkvän har varje dag äran att se mig i pyjamas och glasögon (en söt rosa pyjamas och glasögon från Cavalli, men ändå), men har ser även hur mycket jag anstränger mig för att (nästan) alltid se mitt bästa ut. Naturligt eller inte.





Chanel Iman, den naturliga skönhetens nya ansikte. Iallafall enligt mig.


Kommentarer
Postat av: Leia ♥ - det lilla extra

Det var många intressanta tankar, som jag faktiskt själv inte direkt tänkt på förrän nu. =)

2009-10-24 @ 15:54:55
URL: http://leiabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0