Normal och vacker

Titta på den här bilden. Vad ser du?






A. En normal kvinna
B. En tjock kvinna
C. En vacker kvinna


I somras väckte den blonda modellen Lizzie Miller stor uppståndelse i USA när tidningen Glamour satte hennes foto i en artikel som handlade om självförtroende. "Äntligen en riktig kvinna i modetidningarna!" var läsarnas reaktion.

Lizzie Miller är 1.80 lång och väger 80 kilo. Detta gör henne till en riktig raritet i modesammanhang - en normal kvinna, ve och fasa! Begreppet "modell" har ju länge varit synonymt med ett intetsägande, hålögt skelett om vi pratar modevisningar och retuscherad Barbie-docka om vi snackar reklam i tidningarna. Och det har vi som tittare, läsare, publik och konsumenter förlikats med. Vi tittar på bilder och reklam och klagar över att tjejerna på bilderna är alldeles för smala och/eller perfekta, men samtidigt "har det alltid varit så". Det är därför en "vanlig tjej" som Lizzie ger upphov till kalabalik. En kvinna med lår - hör och häpna!

Bara det faktum att Lizzie hyllas över hela världen för sina kurvor visar ju att det moderna västsamhället inte är friskt. Vi är så vana vid att se anorektiska 13-åringar på modetidningarnas glansiga sidor att vi chockas över åsynen av en normal kvinna som inte är uppenbart sjuk. Om det inte vore för dimman framför våra ögon skulle vi istället lägga märke till att det lyser om Lizzie på bilden. Fotot har karaktär, skönhet och utstrålning - så mycket mer än ett par fylliga lår! Jag tycker att det är dags att fler Lizzies dyker upp i tidningarna, i TV, i reklamen - då kanske vi slutar uppmärksamma dem för deras helt normala och friska fysik och istället lägger märke till det som gör dem speciella - skönheten. Som aldrig är densamma och aldrig kan tryckas in i en mall.

Kommentarer
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

jag reagerade faktiskt på hennes vackra leende, älskar smilgropar =)

2009-09-30 @ 13:40:09
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller med helt och hållet. Bra inlägg! Som vanligt har du väldigt kloka saker att säga om den här branchen. Jag måste säga att jag först och främst också tittade på hennes vackra ansikte men sedan reagerade över kroppen och hann tänka, oj vad snygg kropp, trots att hon har mage...vad säger det om mig?! Jag är en av alla dem som indoktrinerats tilld en milda grad att jag måste kommentera det faktum att en modell inte ser ut som en anorektisk skyltdocka...men vad fasen, jag är väl barn av in tid som alla andra. Så fram med fler Lizzies så att vi kan sluta gapa och börja njuta!



Kramar Emelie

2009-09-30 @ 20:38:20
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Ranna

Jag ser en otroligt vacker, and glowing kvinna!! Keep em comin!! dags för vackra kvinnor, som Lizzie Miller, att ta sin rätta plats, på billboards, tidningsomslag, reklamfilmer och så mycket mer!!! Det är dags att ta tillbaka vår plats i media...vi ska bestämma vad VI vill se och inte ett fåtal anorexia älskare bakom kameran som kallar varenda "normal" kvinna och man för TJOCK!! Det är på tiden!!

2009-10-01 @ 13:35:52
URL: http://liveloveandthrive.blogspot.com
Postat av: helena

Så himla sant!

Jag tyckte bara att jag såg en jättevacker kvinna när jag såg fotot. Det är enligt mig oxå mkt snyggare att se ut såhär än att vara anorektiskt smal.. Det känns väldigt uttjatat och passé på nått sett..

2009-10-02 @ 16:24:19
URL: http://nennaz.blogg.se/
Postat av: Sandra

Haha, först tänkte jag "ok, ska hon se naken ut?" Trodde svaret var att hon hade trosor, sen fattade jag haha.

Jag ser nog en normal kvinna, vacker som få...hees kropp är super fin. Sen läste jag en kommentar och kollade igen, ja leendet är super vackert.

Tror det mer är personligheten som avspeglas genom hennes leende då jag tycker det är personligheten som är det vackraste hos en person.

Vissa säger att det är modellernas "fel" att männskor inte känner sig, snygga eller vilket ord som nu passar men jag anser att det är designernas "fel".

Modellens jobb är ju att bära exempelvis en klänning som redan är gjord...

Well well, härligt välskriven blogg=)

2009-10-02 @ 21:03:47
URL: http://snowihte.blogg.se/
Postat av: natalia

Jag håller med

2009-10-03 @ 15:37:28
URL: http://smartish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0