Anti-chic enligt Sascha



Jag bryr mig inte om hur "varm" och "mysig" den är. Hur varmt och mysigt är det att bli flådd levande på en skala från 1 till 10?


Jag använder sällan ordet "fult" i min blogg, då jag råkar tycka att alla ska kunna få klä sig som de vill utan att få etiketten "ful" eller "fel". Men en sak finns det som strider mot denna liberala modeattityd: ÄKTA PÄLS.

De som känner mig personligen eller har följt min blogg länge känner till mina övertygelser vad gäller djur- och miljöfrågor, så inget nytt här: i mina ögon är pälsindustrin ett hån mot livet, ett lysande bevis på människans respektlösa egoism och brist på empati för andra livsformer. Djuren tillhör inte oss, de är inte redskap för vår fåfänga utan utgör en del i en natur som vi rimligen borde respektera. Med tanke på alla tortyrprocedurer som pälstillverkning utgör (elchocker, gasning, bli flådda levande) är det omänskligt att äkta päls fortfarande är lagligt. Den större delen av dagens äkta päls kommer dessutom från Kina där inga lagar om djurrättigheter existerar, så hund- och kattpäls är inte ovanligt. Tänk på det ni som har husdjur och nöjt sveper in er i en pälsjacka...

Förutom de etiska och morala frågorna som medföljer en pälskappa har vi ju den estetiska aspekten. Själv råkar jag anse att päls är otroligt smaklöst, oelegant och helt enkelt FULT. En hellång pälskappa lägger på 20-30 år på vem som helst och den nya "sportiga" pälstrenden på jackor, byxor och stövlar bidrar bara till att bäraren liknar Bigfoot.
Att sedan genom överdrivet pompösa pälsplagg vilja basunera ut innehållet i ens plånbok i hoppet om någon slags "status" är inte bara patetiskt, det är även genomskinligt.

I dagens samhälle finns inte längre något behov av äkta päls tack vare nya material och utvecklingar inom textilindustrin, så äkta päls existerar bara på grund av att det fortfarande finns efterfrågan och industrin säljer relativt mycket. Så länge det finns en marknad för päls så kommer tortyren att fortsätta, så säg NEJ!





Vulgärt och smaklöst eller brist på respekt för livet? Jag säger båda.

Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

sjukt bra inlägg! håller verkligen med dig

2009-02-18 @ 15:58:33
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Sofie

You're damn right girl! :) du är den som har fått mig att ändra min åsikt om päls!! I love you <3

2009-02-18 @ 20:48:34
URL: http://makeaphoto.blog.se
Postat av: Ranna

Jag haller verkligen med dig...jag tycker det ser skit fult ut (pardon my french)!!!!!! Bort med palsen NU!!

2009-02-19 @ 07:06:38
URL: http://liveloveandthrive.blogspot.com
Postat av: Dilek Isabelle

alltid intressant att läsa andras åsikter.

2009-02-19 @ 16:41:36
URL: http://izmir.blogg.se/
Postat av: Mia

Ah jag är inte alls för stilen, äkta eller inte så jag behöver aldrig ta den diskussionen. Jag äter dock kött och bär ju både skor och bälten så jag vet inte om det gör mig till en hycklare men jag skulle inte köpa en äkta päls. Däremot, om du nu är insatt så undrar jag om det är bättre att köpa en falsk? Har hört att de är farliga för miljön då de bryts ner väldigt långsamt?

Men läste om Blondinbella som köpte sälbebisars päls o sånt tycker jag är så äckligt. Om man slaktar en ko för mat då kan man lika gärna utnyttja skinnet, för att inte slösa men att döda endast för fåfänga - nej tack.



Skulle va superintressant om du svarade på hur det ligger till med äkta vs falska för miljön



Hoppas allt är bra med dig

Kram Mia

2009-02-19 @ 18:15:51
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vad tycker du då om äkta läder?

2009-02-19 @ 18:58:43
Postat av: Sascha

Mia och den anonyma personen vars namn inte syns: jag är vegetarian och undviker äkta läder, men ytterst sällan använder jag läder som kommer från djur som dödas för att ätas. Jag tycker inte att det är fel att äta kött eller använda köttdjurs skinn för läderprodukter, då att äta kött ingår i naturens kretslopp (djur äter andra djur och människor äter djur) men jag tycker att industrin är vidrig och borde omplaneras helt.



Pälsindustrin har ingenting med detta att göra. Pälstillverkning svarar inte något behov förutom fåfänga och djuren torteras på de grymmaste sätt för att åstadkomma något som går att fejka.



Mia: fuskpäls är miljöskadligt. Så är även 99% av textilindustrin. Naturligtvis tycker jag att detta är fel och borde omplaneras, men på grund av högre kostnader och begränsade möjligheter är det fortfarande vad det är. Hursomhelst så finns det "ekopäls", men den kostar lite mer än vanlig fuskpäls från typ Zara.

2009-02-19 @ 21:21:35
URL: http://misswrite.blogg.se/
Postat av: Jenny

Nu kommer man säkert få påhopp då jag faktiskt är delad i frågan!

Jag var emot päls i många år ända tills i höstas, då jag fick en äkta päls utav min mormor som hon fick av sin far, han hade själv skjutit vargen den är gjord av då den hade rivit många av deras får. Istället för att kasta bort hela djuret(man äter ju inte rovdjur) så använda dom iaf pälsen. Vet man vart pälsen kommer ifrån till 120% och djuret inte har plågats tycker jag det är okey annars inte, har länge funderat på att bli vegetarian men då jag inte klarar av att ta upp några kost tillskott och är allergisk mot massa olika produkter måste jag äta kött, men äter "Gladkalv" djur vi har på vår egen gård som går ute dygnet runt och mår bra,istället för att äta kött du igentligen inte vart vart det kommer ifrån.



Blev ett långt inlägg men hoppas du förstår vad jag menar=)

2009-02-21 @ 11:15:00
URL: http://jennysundelin.blogg.se/
Postat av: Leonora

Godmorgon :)

allt väl?

2009-02-21 @ 11:17:44
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: celine

Skriv på min namnlista mot päls: http://www.emot.se/namnlistor/71/

2009-04-18 @ 17:19:43
URL: http://celine.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0