J'adore Magritte

Min pojkvän älskar konst. Efter bild-linjen på gymnasiet och ett år på en av Italiens mest prestigefyllda konstskolor (som enligt honom var mer prestige än verklig substans...hmmm jag känner igen mig i situationen) har han behållit passionen levande genom att måla och rita och skissa och låta sig inspireras inte minst av mig (min sovrumsvägg pryds av ett underbart porträtt som kommer att vara guld värt i framtiden!).

Med hjälp av hans passion har jag upptäckt att jag faktiskt också är jätteintresserad av konst. Jag visste det helt enkelt inte fram tills nu.

Min pokvän jobbar som museumvakt på Palazzo Reale som ligger precis bakom domkyrkan i Milano. Just nu har detta musem en utställning av Magritte som jag och min älskling besökte tillsammans i torsdags.

Som vilken konstexpert som helst har D. en ganska raffinerad smak. Han uppskattar Rembrandt och Caravaggio men står inte ut med Magritte, som han beskriver som "mer av en reklamare än en konstnär", med referens till hans grafiskt rena stil. Själv måste jag säga att jag blev helt förälskad i några av denna konstnärs idéer och i hans lekfulla futurism-slash-surrealism. Älskar dessutom faktumet att titeln aldrig har någonting alls att göra med själva tavlan...


Jag: men är du säker på att du inte helt enkelt har tröttnat på den här utställningen, eftersom det enda du gör hela dagarna är att gå fram och tillbaka i dessa tre fyra salar?

Han: Nej, jag tycker att de är fula. Så enkelt är det. Ingen teknik alls.

Jag: Men du gillar Rembrandt som inte har någon definition i sina ansikten. Titta på den här!

Han: Den är den enda som jag gillar. Ibland står jag här framför den och liksom skapar en egen liten resa i tankarna.

Jag: Den måste jag blogga!









Magritte, "Empire des Lumieres",  1950.

Inte klokt vad bra den är.

Kommentarer
Postat av: Sofie

underbar bild!! kan inte sluta titta, helt otrolig. och david är bara för rolig :p haha älskar er <3 puss

2009-02-01 @ 18:45:59
URL: http://makeaphoto.blogg.se/
Postat av: Ranna

Den ar verkligen vacker. Sa verklig omg...alskar konst och att bara ga runt i olika konst utstallningar ger mig lugnande kanslor och far mig att kanna mig lite sofistikerad hahaha...Att njuta av konst ar priceless och sa latt att bara dromma sig bort...D later som en mkt rolig o smart gosse haha KRAM!!!

2009-02-02 @ 00:48:24
URL: http://liveloveandthrive.blogspot.com
Postat av: Mia

Vad härligt det låter! Kan du hitta mig en konstälskande man? :) Läser ju konstvetenskap o utställningar är det bästa jag vet!



Kram Mia

2009-02-02 @ 20:04:09
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0