Min passion för ett slityrke.

Ibland undrar jag varför jag fortfarande håller på.

Det är nästan så att man får lust att återvända till att vara hotellreceptionist eller butikssäljare. Då får man till och med betalt.

Att slå sig fram som modejournalist är inte lätt, och inte blir det enklare av att det existerar chefredaktörer som pumpar en på idéer utan att man får skriva en enda rad! Både svenska och italienska redaktörer har betett sig på samma sätt: åh vad duktig du är, vad många språk du kan, vad roligt att du vill jobba med oss, osv. Har du förslag på artiklar du vill skriva för oss så är det bara att skicka in dem!
Naiv som jag var sände jag iväg listor och listor på artikelidéer, i hoppet om att få se mitt namn under en artikel i en stor modetidning. Svaret som följde var alltid detsamma. Tack för förslagen. De var väldigt intressanta. Har du fler? Dyker det upp något så hör vi av oss.

Jag vet, det är en hård branch. Man kan inte förvänta sig underverk på en gång. Men jag förstår liksom inte problemet. Duger jag inte, så varför svara på mina mail? Varför be mig om idéer?

Just nu befinner jag mig i den oerhört stressiga fasen i mitt liv då min utbildning tar slut och det är meningen att jag ska börja söka jobb. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då detta forsätter att hända mig. Hade planer på att även skicka in mina stylingprojekt men risken att få se dem i tidningen under någon annans namn är alldeles för stor. Kan bara hoppas på att den största chansen jag hittils fått, till ett samarbete med en känd svensk modetidning, kommer att leda till något ännu större.

Jag jobbar bra, jag jobbar mycket och just nu jobbar jag även gratis. Men mina idéer är mina.




Kommentarer
Postat av: Ranna

Maste se till att de inte stjal dina ideer me...va forsiktig men hall modet uppe. Jag e redan klar o har inget jobb alls!!! Love ya! Kram

2009-02-11 @ 09:28:11
URL: http://liveloveandthrive.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag förstår att det måste kännas enormt tufft emellanåt. Jag beundrar verkligen alla som följer sitt hjärta och kämpar på trots att utsikter ser hopplösa ut. Jag är säker på att om du har tagit dig så här långt så har du kämparanda och kompetens nog att klara av att nå ditt drömjobb.



Jag höll själv på med teater ett par år men gav upp är jag insåg att jag inte pallade med auditions. De tog så förfärligt hårt på mig och jag är inte så bra på att armbåga mig fram och tro på mig själv som det krävs inom den branchen. Men om man är hårdhudad nog och har passionen så tror jag att det är värt varenda tår.



Men var försiktig med dina idéer. Pumpar de dig på information så är det för att de tycker att du har något att komma med! det är nog farligt lätt att bli utnyttjad så se till att dina idéer förblir just dina så långt det går och är möjligt!



Kram Emelie

2009-02-12 @ 13:00:26
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0